نگین تواندشت

نگین تواندشت

قزل‌اتاق خانه‌اي اعياني است و در شرق روستاي تواندشت در بافت قديم روستا نزديک پاسگاه قديمي (خشتي با پلان مدور) قرارگرفته است. اين بنا داراي يک در ورودي و يک دالان مسقف مسطح با طاق جناغي است. پلان آن مستطيل‌شکل است و با مساحت 1060 متر ساخته شده است.

 

مهم‌ترين بخش اين بنا قسمت شمالي آن يعني شاه‌نشين است که با توجه به رنگ‌ خاصش نزد اهالي به قزل‌اتاق معروف شده است. در طرفين قزل‌‌اتاق چند فضاي مستطيل‌شکل نيز با کاربري مسکوني و آشپزخانه وجود دارد. 

 

اتاق منقوش همان‌طور که از نام آن پيداست در تمام قسمت‌ها يعني بدنه، طاقچه‌ها، سقف و در‌ها داراي نقاشي‌هاي بسيار زيباست و در برخي طاقچه‌ها نيز آينه‌کاري شکل گرفته است.

 

ویرانه های غزل اتاق تواندشت 

 

به گفته اهالي، باني اين بنا براي تزئين اين عمارت باشکوه از استادکاران شيرازي دعوت کرده و آن‌ها به مدت 3 سال در اين بنا مشغول کار بوده‌اند. 

در اين بنا از مکتب نقاشي قاجار براي تزئين استفاده شده است. مکتب نقاشي قاجار در دوره زند شروع شد و تا دوره قاجار و کمي پس از آن ادامه يافت. اين شيوه در نقاشي ايران از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و همه ويژگي‌هاي موضوعي و کاربردي يک مکتب نقاشي را دارد. اين شيوه بيشتر از تلفيق ويژگي‌هاي هنر نقاشي سنتي ايراني با عناصر و شيوه‌هايي از نقاشي اروپايي شکل گرفت. 

 

موضوعات به کار رفته در نقاشي قزل‌اتاق به چند گروه تقسيم مي‌شود؛ گل و مرغ و پروانه و نقوش هندسي از اين جمله‌اند. همچنين در ايجاد نقوش، تسلط رنگ‌هاي گرم به‌خصوص رنگ قرمز به‌وضوح ديده مي‌شود. رنگ‌هاي ديگر همچون طلايي، سبز، قهوه‌اي و آبي نيز در تزئين اين اتاق باشکوه به کار رفته‌اند. 

 

عناصر زيباي گل و گياه به همراه بلبل در اکثر طاقچه‌ها با ظرافت ايجاد شده‌اند. نقاشي گل و مرغ از شيوه‌هاي مرسوم نقاشي و نگارگري ايراني است که پيشينه آن به دوران سلجوقي و صفوي مي‌رسد.

 

هنرمندان توانسته‌اند در بدنه ديوارها با استفاده از گل‌هاي درهم تنيده و پرپيچ ‌و خم تصاوير زيبايي را بر روي بدنه گچي به نمايش بگذارند. 

 

با توجه به بررسي ميداني صورت گرفته در اين روستا، شواهد بسياري از رونق و پيشرفت معماري در دوره قاجار آشکار شد. برخي از اين بناهاي ارزشمند به سبب ساخت و سازهاي اخير تخريب شده‌اند و تنها شواهدي از پلان و تزئينات آن‌ها به جا مانده است.»

 

ویرانه های غزل اتاق تواندشت

 

 

"این پست از وبلاگ تواندشتی ها استخراج شده است"


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: تاریخچه

برچسب‌ها: قزل اتاققزلتواندشتتواندشت علیااثار باستانیاثار باستانی روستای تواندشت
[ دو شنبه 28 فروردين 1396 ] [ 14:56 ] [ هادی پیرهادی ]
[ ]
دانلود آهنگ - دانلود آهنگ هلیکوپتر کنترلی ارزان